V nejisté době jistota, že se dozvíte spoustu zajímavých informací, naučíte se novým postupům při fotografování i v postprodukci, dýchne na vás tropické horko i tuzemský mráz. Pokračujeme s návody na domácí výrobu profesionálních fotopozadí (a další návody budou v následujícím dubnovém vydání), pohrajeme si v názorných ukázkách s úhlem záběru objektivů a jeho vlivem na zobrazení prostoru a perspektivy, pokračuje i krajinářská fotoškola a nechybí čtení o fotoemocích a jejich využití ve fotografii a obálková fotografie patří k článku o tvorbě iluzí ze zažitých schémat. Pokud v rámci všemožných nemožných „opatření“ máte problém se zakoupením magazínu, připomínáme, že kromě předplatného si můžete u firmy SEND objednat i jednotlivé výtisky za 119 Kč a neplatíte poštovné: https://www.send.cz/casopis/222/ceskoslovenska-fotografie
Hlavní téma
Perspektivní přibližování
Velmi podrobně a se spoustou názorných příkladů si ukážeme, jak se mění scéna spolu se změnou úhlu objektivu a to při současné změně stanoviště, nebo naopak v sérii snímků z jednoho místa. Různá ohniska objektivů mají své opodstatnění nejen v krajině nebo v tomto případě na venkově a tak poznatky z článku získané uplatníte prakticky u všech námětů. Pět ohnisek objektivu, šest stanovišť snímání, jedna scéna a přitom obsahově, perspektivně i emotivně tolik odlišné finální fotografie. Některé srovnávací ukázky určitě překvapí i zkušené krajináře!
Emoce jako přidaná hodnota
Fotografie nevyvolávající emoce je prázdná. Je jedno, zda se jedná o reportáž, portrét, krajinu či zvířata. Emoce jsou nositelem sdělení, a jejich vizualizace není dána jen obsahem, ale také (právě) barevným podáním, tonalitou, subjektivním zpracováním v postprodukci. Ta může emoce zachycené na fotografii umocnit, ale také změnit. Pokud se nejedná o dokumentární, může autor v postprodukci původní emoce zcela změnit nebo vytvořit, nejsou-li zachyceny v obsahu obrazu. Emoce jsou přidanou hodnotou fotografie a jejich ignorací ztrácí vaše snímky na působivosti či atraktivnosti pro diváky. Ve srovnávacích ukázkách uvidíte rozdíly v emoticním působení fotografií a určitě vám dodají chuť to zkusit také.
Fotoškola
Jak namalovat scénické fotopozadí
V předchozích částech seriálu o domácí výrobě fotopozadí jsme se věnovali malování abstraktních a uměleckých fotopozadí bez jakéhokoli náznaku reality. Tentokrát si ukážeme, jak jednoduché je tato umělecká pozadí na plátně upravit tak, aby nesla v prvním případě náznak, v druhém případě jasnější obraz simulující konkrétní prostředí, bude to gotické okno i průhled krajinou. Zvládnete to také, protože i tentokrát využijeme milosrdenství menší hloubky ostrosti.
Jak fotit děti se zvěří
Můžete strávit hodiny, dny i týdny fotografováním dětí se zvěří a stále vás může štěstí míjet. Jednodušší cestou je manipulace s fotografickým obrazem, která vám usnadní získání fotografického obrazu, o jakém se vám možná zdá. Janina Foldynová vám ukáže, jak na to a nechybí ani zdrojové soubory pro srovnání s finálními fotografiemi.
Fotografování pro Chotronette
Démonická Marketa Novak tvoří silně emotivní aranžované a do detailu propracované fotografie a také tentokrát vám ukáže, jak se fotografuje scénická módní fotografie plná tajemné atmosféry a emocí. Zámek v pošmourném šeru večera, krásná modelka, nádherné šaty a do toho přilétá sova… Ingredience, se kterými není snadné pracovat, ale výsledek rohodně stojí za to!
Výrazné popředí v krajině
Patříte k nadšeným krajinářům, ale zdá se vám, že vašim fotografiím něco chybí, nebo vypadají spíše jako běžné pohlednice, než kreativní a diváky obdivované snímky plné dynamiky prostoru a emocí evokovaných blízkými detaily? Pak je tento skvělý článek určen právě vám. Odhalí vám jednoduchý, ale kupodivu ne zcela běžný trik, jak zvýšit úroveň vašich krajinných fotografií. Článek je doplněn nádhernými ukázkami!
Postprodukce
Fotoiluze ze zažitých schémat
Vnímání fotografie je velmi často založeno na zažitých tonálních a barevných schématech, které máme ve svém podvědomí. Toho můžeme s úspěchem využít ve fotografické tvorbě. Stačí trochu zamíchat barvami, vytvořit neexistující odstíny a barvy, využít schémat a psychologie barev a z letní módní fotografie máme fotografii zimní, byť je to „jen“ na první pohled a okamžitý pocit. Diváka – nefotografa ale dost možná ošálíte na pořád….
Počasí, že by psa nevyhnal
Nefotografové jsou přesvědčeni o tom, že nejlepší počasí pro fotografie je krásný slunečný den. To je ale spíše výjimkou, protože my máme naopak rádi, když není den „krásný“, ale je dramatický, emotivní, má atmosféru soumraku či mlhy. Pak stačí trochu přidat nebo ubrat barvy, v případě článku Radka Hájka lokálně obraz máznout a u finální fotografie bude divákovi chybět snad už jen Pes Baskervillský…
Rubriky
Tahiti – tiché nápovědy
Protože jsme stále omezeni ve všem možném, dopřejeme vám alespoň prostřednictvím fotografií a poutavého fotopříběhu cestu na exotické Tahiti, průvodcem vám bude Petra Doležalová a opět najdete spoustu hlubokých sdělení nejen mezi řádky. Uvařte si kávu, pohodlně se usaďte a vydejte se na cestu…
Osobité vyjádření ve fotografii
Někde se snaží o autorský rukopis, někdo naopak se nesnaží o nic a přesto je jeho fotografické vyjádření zcela osobité.
O lidech bez lidí
Kouzlo černobílého dokumentu Františka Dostála je tentokrát založeno na výpovědi obrazu o lidech, ale lidé na fotografiích nejsou. Také to fotografie umí, stačí se dívat kolem sebe.
Černobílý svět v bílém
Ladovská zima v černobílem provedení je vzpomínkou na roky, proti kterým byla ta letošní zima jen slabý odvar. Je zde ale fotografie, aby vzpomínky uchovala v jejich chladné realitě.
Fotografický dokument
Trocha rozjímání nad fotografickým dokumentem, věcmi souvisejícími a s fotografiemi Aleny Vykulilové…
Příběh fotografie
Portrét Marušky
Fotografování členů rodiny je zdánlivě snadné, protože se dá pracovat často a máme modelky a modely „ochočené“, má to ale háček. Pohled na naše nejbližší není tak úplně profesionálně objektivní, je spíše subjektivní, plný rodičovské nebo partnerské lásky. Podívejte se, jak se s tímto problémem vypořádala při fotografování dcery Lenka Marcová, která vás tímto zve do své fotokuchyně.
Fotografování Hamerského potoka
Karel Pešek se vydal k Hamerskému potoku, kde ve světelně obtížných podmínkách zasněženého lesa pracoval s dlouhým expozičním časem a kouzlil tak s pohybovou neostrostí peřejí.