Magazín ČS Fotografie č.60 je v prodeji od 2.října a jeho hlavními tématy jsou fotografie velkých listů převedené na černobílou škálu tak, aby působily divácky velmi atraktivně, dále pak první část článku o domácí výrobě (barvení) fotografických pozadí pro portréty – krok za krokem si ukážeme čtyři odlišné postupy a budete jistě překvapeni, jak levně a snadno se dá výtvarně působící a zcela originální fotopozadí vyrobit. Volně navazující je pak článek o tom, jak dekorovat nahé tělo modelky pomocí posypů pro modelové železnice. Rozhodně se máte na co těšit, ani tentokrát nechybí dárkový balíček! Protože doba je jaká je, tedy nejistá, doporučujeme objednat si předplatné (odkazy pro ČR i SR najdete dole na úvodní straně webu) a o žádné vydání tak nepřijdete ani při totálním lockdownu, ani v karanténě. Opatrujte se, fotografujte, snažte se žít co nejvíc normálně v rámci povolených možností.
Hlavní téma
Vlastní výroba fotopozadí
Kreativita začíná dlouho před tím, než stisknete spoušť. Krok za krokem vás náš průvodce naučí vlastní výrobě bavlněného portrétního fotopozadí a nikdo nebude mít stejné, jako vy! Navíc ušetříte spoustu peněz, neboť v této první části se budeme věnovat těm nejlevnějším metodám barvení, přesto získáte profesionální výsledky! A nebojte se – není to nic složitého… Čtyři postupy, čtyři fotopozadí a nespočet možností následného využití při fotografování!
Jak fotit megalisty
Někdy je té zelené moc a tak je lépe soustředit se na kresbu jasů. Budeme čekat na bezvětří a fotografovat obří listy. Ať už je to lopuch, hosta, nebo třeba tabák, jako v našich ukázkách, vždy můžete získat fascinující černobílé fotografie, které rozhodně zaujmou více, než barevné. Takové fotografování není tak jednoduché, jak se může zdát, ale o všech jeho záludnostech si povíme a poradíme, jak se vypořádt se světlem a větrem, nezapomeneme na výběr vhodného objektivu a s tím souvisí i povídání o vytváření plastického efektu detailů, což je něco jiného, než perspektivní prostorovost. A jako dárek přidáváme LUTs pro vysoce kresebný převod zelených odstínů na černobílou škálu.
Fotoškola
Když světlo není lesk
Věděli jste, že čiré sklo není možné nasvětlit? Sebelepší a sebesilnější zdroj světla není při fotografování skla nic platný, pokud se na skle neobjeví lesk, nebo pokud nenasměrujete světlo na světlé pozadí za sklem. A tak pro vás máme dva principy práce se sklem pro atraktivní produktové fotografie a přidáme i trochu barevných kapalin.
Oblečená – neoblečená
A budeme modelku mazat medem, sypat všelijakým smetím, lepit na ni trsy travin, zkrátka budeme ji trápit a bude nás to tuze bavit! Článek navazuje na úvod v předchozím vydání ČSF, tedy některé základy této kreativní práce již opakovat nebudeme, zato přidáme další důležité tipy i částečně odlišný postup při zdobení těla modelky, která byla tentokrát trochu odvážnější…
Trochu venkovská telenovela
Nebojte se fotografovat milé fotografie, co pohladí na duši! Konec konců, stejně jako venezuelské telenovely, jsou takové milé, příjemně působící fotografie oslovením nejširší veřejnosti, které se zkrátka líbí. A proč ne? A tak pro vás máme spoustu rad a tipů, jak nafotografovat tak trochu venkovskou telenovelu, letní, příjemně barevnou, vonící senem a mládím dvou modelek. Jsou to ještě spíš dvě cácorky, ale k tématu se skvěle hodí. A také v tomto případě najdete v dárkovém balíčku stylovou Country Retro LUT pro vaše fotografie.
Jak fotit Evu
Petr Kuchař si na modelku Evu vzal Outdoor Balloon a jen tak mezi řečí ji vyfotografoval a pro vás o tom napsal pár vět…
Teleobjektivy a horizont
Využití teleobjektivů pro vytvoření prostorového efektu úzce souvisí s horizontem. A do toho se nám ještě připletou psi… I když článek obsahuje to, co měl, je v něm i něco navíc, protože práce se psy je v případě odrostlejších štěňat přeci jen trochu nepředvídatelná, nejsou to ještě vycvičení „služebáci“. Na rozdíl od „megalistů“ se budeme věnovat tvorbě prostorového dojmu fotografie jako celku, povíme si, co jsou to malířské „plány“ a jak je využít. Ve srovnávacích ukázkách uvidíte rozdíl tří teleobjektivů (135, 200 a 300 mm) a jejich vliv na prostor a zobrazení pozadí i popředí. Povíme si také o tom, jak řešit podobné situace s nějakými chlupáči a budeme fotografovat dílčí expozice pro finální kompozitní soubor.
Příběhy fotografií
Jak fotit děti v Praze
Další příběh fotografií Janiny Foldynové vás tentokrát zavede do Prahy. Do Prahy trochu jiné, do Prahy bez turistů, ale určitě to nebude nic smutného.
Měl jsem tu boudu rád
Někdy se to tak stane, že fotografujete zakázkovou módní fotografii v nějakém prostředí, které máte rádi a ani netušíte, že jste pořídili zřejmě poslední fotografie nějakého domu, stavby, čehokoli, co za pár dní najednou není. O to cennější jsou pak fotografie pořízené původně za zcela jiným účelem. A tak tento článek bude nejen o fotografování módy s využitím silného anachronismu a významového kontrastu, ale také o důvodech, proč fotografovat neustále, vždy a všude.
Rubriky
Fotograf je člověk
Oblíbený „otvírák“ Františka Dostála, zamyšlení vážné i nevážné, ale jako vždy velmi lidské…
Fotoosobnost – Vilém Kropp
Vzpomínka na fotografa života v ulicích, který se stal legendou již za svého života. Prchavé okamžiky zachycené filmovým fotoaparátem vám připomenou doby minulé, které však formovaly naši přítomnost.
Děti ve fotoateliéru
Ještě dále do minulosti se ponoříme s archivními ateliérovými fotografiemi dětí tak, se se fotografovali v dobách, kdy jít do fotografického ateliéru bylo svátkem, velkou událostí a současně tehdejší tvorba byla tak trochu naivním, o to milejším pohledem na portrétování. Možná se pousmějete, ale zkuste si pomyslet, že ty fotografie jsou staré třeba 100 let. Kde asi budou vaše digitální fotografie za 100 let?