Jarní vydání magazínu ČSF je v prodeji od 3.dubna a přináší velmi pestrý soubor článku z mnoha různých oblastí fotografie. Potěšíme jak portrétní, tak krajinářské fotografy, poprvé se v ČSF objeví téma Newborn, tedy fotografování novorozenců. V seriálu pro začínající uživatele zábleskových generátorů se podíváme na postup práce se třemi zdroji pomocí jednoho odpalovače, máme pro vás praktické použití různé techniky, která vám pomůže v krajině a nechybí také články věnované postprodukci, tentokrát to bude psychologie Color Gradingu a atraktivní Motion Blur efekt. Marketa Novak pro vás připravila dvě skvělá interview a nechybí tři Příběhy fotografií…
Pokud se vám nepodaří výtisk sehnat, samostatně si jej můžete objednat zde v odkazu, kde neplatíte poštovné, k dispozici je ještě asi 70 výtisků: https://www.send.cz/kosik/polozka/1216867
Hlavní téma
Jak fotit newborn
Než to zkusíte, neuvěříte, že fotografování novorozenců patří k nejnáročnějším oblastem fotografie. Newborn fotografování se nedá opakovat, máte na něj jen několik dnů času a přitom budete pracovat s tou nejzranitelnější lidskou bytostí. Jak osvětlovat a čím, kdy a jak domluvit čas fotografování, jak s novorozenci manipulovat a jak připravit fotografický „ostrůvek“, který vám usnadní využití více úhlů pohledu… Máte k dispozici jen několik dnů života dítěte, které se už nikdy nebudou opakovat – buďte proto připraveni nezklamat!
Buďte trochu přízemní 2.
Pokračování článku o fotografování téměř od země vás seznámí s možnostmi dálkového ovládání fotoaparátu pomocí mobilu, v praktickém užití představíme profesionální ministativ Leofoto Ranger jak stvořený pro tento typ snímání a poradíme vám, jak exponovat záběry pro kompozitní obraz s extrémním rozsahem pole hloubky ostrosti.
Fotoškola
Emotivní Backlight
Emotivní produktový backlight? Ano, i produktová fotografie může působit emotivně a dekorativně, mít atmosféru a zaujmout diváka jinak, než prostý dokument zachycující vzhled produktu, jen je potřeba zcela jinak pracovat se světlem. Backlight, tedy zadní světlo je skvělým řešením jak pro průsvitné objekty, tak pro tmavé objekty na tmavém pozadí. A víte, co je důležité pro fotografické zobrazení různých materiálů se zachováním jejich charakteristiky?
Jak ovládat tři záblesky
Naše škola práce se zábleskovými generátory pro začátečníky pokračuje náročnější disciplínou a to osvětlováním pomocí tří generátorů. Řekneme vám, jak ovládat výkon každého zdroje zvlášť a přitom neztratit přehled a kontrolu nad celkovým osvětlením, doporučíme systém orientace ve zdrojích i kompletní workflow. Jen modelku jsme při tom trochu zmáčeli, ale nevadilo jí to a nenastydla…
Technika pro extrémní časy
Extrémní expoziční časy v řádu desítek minut jsou náročné na techniku. Zklamat může i profesionální stativ a my vám ukážeme, jak jej snadno otestovat. Máme pro vás také skvělý typ na cenově dostupnou zásobárnu energie pro váš fotoaparát a je jedno jaké značky. Ukážeme si také kombinaci dvou expozic s rozdílným expozičním časem a povíme si, proč takové fotografie dělat.
Postprodukce
Color Grading je jen jiná cesta k cíli.
A jaký je cíl? Oslovit, okouzlit, facinovat nebo dojmout diváky. Barevné a tonální podání vašich (nejen) krajinářských fotografií zásadním způsobem ovlivňuje vnímání obsahu obrazu a lze dosáhnout zcela odlišného působení ovlivněním podvědomých emocí. Vše má své meze, některá sdělení není možné zcela převrátit, jedná-li se o notoricky známé objekty, což si ukážeme na barevných piktogramech.
Dekorativní motion blur
Protože portrétní fotografové mají teď karanténní půst, je dost času trochu hrábnout do archivu a zkusit některé starší fotografie zpracovat jinak. Vdechnout jim nový, odlišný život a dokonce dynamiku pohybu. Efekt Motion Blur je velmi atraktivní a divácky vděčný, podíváme se proto na jeho aplikovaní na běžným způsobem snímané fotografie. Máme pro vás postup krok za krokem a to v programech Photoshop, Affinity Photo a Zoner.
Příběhy fotografií
Jak se fotí kolibříci
Jak? Inu, těžko. Pokud zrovna nemáte cestu do Hondurasu, jako Patrik Staněk. Jak se vypořádal s fotografováním těchto nádherných ptáčků, jakou použil techniku, to vše v dalším Příběhu fotografie.
Jak se fotí jarní pohádka
Další srdce hřející fotografie Janiny Foldynové, která na vás dýchne pohádkovým jarem, i když realita ve skutečnosti tak moc pohádková nebyla. To ale uvidíte sami, máme pro vás opět fotografie „před a po“!
Cover photo: Jaký to má smysl?
Skvělé zamyšlení Markety Novak nad smyslem fotografické tvorby a jeho přínosem pro fotografy i diváky a také o křehkosti modelky i sovy na titulní straně tohoto vydání.
Rubriky
Fotografie umí lidi sbližovat
Ani tentokrát nechybí úvodní zamyšlení Františka Dostála, o lidech a fotografiích…
Byl 1.máj, lásky a průvodů čas
Trocha povídání a lidských fotografií z nelidské doby a absurdity Prvomájových průvodů…
Interview – František Konopa
Scénické autoportréty a dvojautoportréty Františka Konopy, jeho životní příběh i důvod, který jej svedl z cesty klasické portrétní fotografie a mnoho dalších zajímavostí, to vše v našem bohatě ilustrovaném interview.
Interview – Lillian Liu
Exkluzívní interview Markety Novak se světoznámou kanadskou fotografkou Lillian Liu, která i vás jistě osloví jedinečnými fantasy fotografiemi a skvělým vyprávěním o své tvorbě, nechybí její vzkaz právě pro vás!