Zimní vydání magazínu ČS Fotografie č.55 je v prodeji od 20.prosince a nabízí další porci nových postupů, triků, návodů a profesionálních rad pro vaše fotografie všemožných námětů, ať je to krajina, architektura, zátiší, portrét či scénická fotografie. Jak je zvykem u zimních vydání, věnujeme se více práci v ateliéru a postprodukci, ale v návaznosti na práci s fotoaparátem. Pokračují také seriály, jako je fotoškolka o práci s polarizačním filtrem a články s obrovským ohlasem po úvodu v minulém čísle, a to technika Chroma Key a práce se zábleskovými generátory.
Také v tomto vydání na vás čekají jako dárek profesionální 3D LUTs a dále Akce (Macra) pro profesionální retuš portrétu v pragramu Photoshop a Affinity Photo.
Nedaří se vám magazín sehnat, nebo vaše prodejní místo bylo kvůli EET zrušeno? Toto i některá starší vydání si můžete objednat v našem e-shopu zde: https://www.csfotoobchod.cz/12-cs-fotografie
Hlavní téma
Je to a není California
Do hloubky pojatý materiál věnovaný archivaci, postprodukci, ale také modelkám, jejich výběru a zvláště pak o vaší autorské svobodě o kterou někdy snahou zalíbit se jiným fotografům zbytečně přicházíte. Vždy tvořte pro sebe, pro ty, které fotografujete, pro radost a pro dobrý pocit z toho, že vyjadřujete své emoce. Emoce? Ano, ty jsou proměnnou hodnotou vašeho života a proto si archivujte RAW soubory, neboť stejný snímek můžete po pár letech postprodukovat jinak. Možná i lépe díky zkušenostem, možná svobodněji a méně závisle na mínění druhých. Klacky pod nohama, které nalézáte, jsou často od méně úspěšných a méně schopných, kteří ze závisti vaši práci haní. Nechte ta slova odvlát větrem a nenechejte si vzít svou tvůrčí svobodu. Čtěte pozorně a snad vás přesvědčíme o tom, že stojí za to jít proti větru, než pohodlně plout po proudu s „všeználky“.
Jak na retuš portrétů a proč
Aby nedocházelo k nedorozumění a vzájemným útokům fotografů, povíme si (a také samozřejmě ukážeme názorné srovnání) o retušování portrétů, metodách a postupech amatérských i profesionálních. Čtyři stupně retuše, od základní, přes Skin Airbrush až po Frequency Separation, o možnostech snadného snížení účinku retuše, když budete chtít prezentovat portréty milovníkům pórů a pupínků, řekneme si, jak určitě neretušovat a v dárkovém balíčku tohoto vydání najdete také akce pro Photoshop a Affinity Photo, které vám retuš portrétů zjednoduší vytvořením vrstev s příslušným nastavením. Nežehlete, retušujte!
Fotoškola
Najít odvahu tvořit
Když začnete vidět krásu tam, kde ji jiní nevidí, a propojíte tuto schopnost s previzualizací, otevře se vám brána ke kreativní fotografii. Ukázky architektury v krajině i pomerančového sadu vás jistě přesvědčí, že stojí za to uvolnit mysl pro tvorbu. Malá změna pozice snímání a úhlu objektivu a z obyčejné fotografie se stane fotografie, která diváky zaujme, nechybí samozřejmě srovnávací ukázky pro lepší pochopení. Tvorba začíná v terénu, ne v grafickém editoru. Když ale znáte všechny možnosti postprodukce, můžete o to lépe koncipovat záběr, protože víte, co si můžete dovolit. Přestaňte míjet zdánlivě obyčejná místa, nebojte se „ošklivého“ počasí, fotografujte i v čase, kdy jsou „civilisti“ zalezlí v teple domova!
Automat neví co fotíte…
Ani nejdražší fotoaparáty neumí přemýšlet a tak překvapivě často chybují při stanovení expozice v nestandardních podmínkách. Podíváme se na to, jak pracovat u nestandardních scén s expoziční korekcí, řekneme si o černém pudlovi na uhlí a bílém na sněhu a připomeneme si, proč je korektní expozice důležitá i z hlediska nasycení barev.
Proč fotit neostře fotografie?
Ukážeme si a vysvětlíme, proč je někdy dobré fotografovat úplně neostré fotografie, nebo ostré fotografie promítnout třeba na monitoru počítače a neostře je přefotografovat. Je to zkrátka něco jiného, než rozostřování v počítači a v neostrém fotografování je ukryt ten klíč přirozeného rozostřebí pozadí, ať u běžné fotografie, tak u kompozitních souborů techniky Chroma Key.
Replikace noční previzualizace
Naučte se replikovat své podvědomí… Podvědomí je totiž mnohem kreativnější, než vědomí. V podvědomí máme myšlenky transformované do pocitů a emocí a od těch je již jen krůček k previzualizaci jako nutnému předpokladu veškeré tvůrčí činnosti.
Hollywoodská vlasovka
Něco málo z historie potrétování hollywoodských hvězd filmového plátna a o boomu úchvatného osvětlení s vlasovkou, tedy zadním směrovým světlem, které dodává lesk vlasů. Jak na toto nejúžasnější portrétní osvětlení? To si ukážeme v tomto článku…
Jak nastavit polarizační filtr?
Pokračování fotoškolky pro začátečníky je tentokrát zaměřeno na vliv polarizačního filtru na předměty s různým povrchem, budeme „polarizovat“ míčky a porcelán a ztrácet nebo zvýrazňovat prostorovost objektů.
Postprodukce
Kreativní luminar 4
Trochu zklamání, trochu nadšení, to je nová verze fotoeditoru Luminar, který je obohacen funkcemi s tzv. Umělou inteligencí… Fungují, nebo je to jen obchodní trik?
Filmová technika Chroma Key 2.
V tomto pokračování seriálu si ukážeme, jak opravit nedokonalé maskování, ztrátu barev či jejich posun směrem k odstínu klíčovacího pozadí.
Fototechnika
Šedá tabulka nebo flashmeter?
Jak měřit záblesky? Tento článek je malou vsuvkou do seriálu o používání zábleskových generátorů jako reakce na vaše dotazy. Potřebujete flashmeter? Nebo stačí histogram? A co třeba kalibrovaná šedá tabulka a za ušetřené peníze z flashmetru si pořídit další generátor? Odpovědi najdete v článku…
Příběhy fotografií
Jak se fotí s radostí a pro rtadost
Další příběh půvabných fotografií Janiny Foldynové, o trpělivosti, o radosti z fotografování i radosti z toho, když fotografie někomu pomáhají.
Zimní focení s námětem pohádek
Fotografová jsou někdy vůči modelkám dost nemilosrdní, alespoň co se zimního fotografovaní týče. Marketa Novak ale nenechává nic náhodě a vy si můžete přečíst o pečlivé přípravě na tématické fotografování v zimě a to nejen kvůli fotografiím, ale i kvůli soucítění s modelkami.
Jak fotit východ slunce a nezbláznit se z toho
Patrik Staněk fotí skvěle zvířata ve volné přírodě, ale jak sám říká, krajina ho nebaví. Jen výjimečně udělá výjimku, ale výsledek stojí za to, i když je výsledkem ranního výjezdu do pralesa.
Rubriky
Když fotografie překvapí autora
Někdy najdete v archivu fotografii, která vás překvapí. Překvapí vás tím, že jste jejím autorem…
Po 40 letech v Mnichově
Když se řekne bavorák, většina lidí si představí auta co nemají blinkry. Jenže Bavorsko, to není jen BMW, ale také Oktoberfest, u kterého nechyběl zvědavý objektiv Františka Dostála.
V zakulaceném světě
Módní vlny objektivu Fish-Eye jsou velkou plynulou sinusovkou. Rybí oko. Padá do zapomnění a pak se zase vynoří. A možná právě v roce 2020 nastane jejich návrat na scénu…