Hovořit o 3D LUT jako o revoluci v postprodukci není rozhodně žádná nadsázka. Ať již děláte přirozeně barevné fotografie, nebo upravené metodou Color Gradingu, 3D LUT vám otevře oči a uvidíte netušené a dosud nerealizovatelné postprodukční úpravy, o kterých se vám možná ani nesnilo… Je prakticky jedno, v kterém pracujete programu, 3D LUT fungují napříč téměř všemi RAW konvertory a fotografickými editory, rozdíl je jen v komfortu práce, nikoli ve výsledku, který je vždy stejný. A nejen to. Stejnou úpravu přenesete i do svých videoklipů a sjednotíte tak pohyblivý film s úpravou vložených fotografií!
V tomto vydání najdete také články, které se nevešly kvůli změně obsahu do minulého vydání, čeká vás tedy velká porce čtení o fototechnice a naučíte se také fotografovat železniční (nebo jiné) modely a vkládat je do reálné scény.
ČS Fotografie č.45 je v prodeji od 14.března (Foto Škoda) a od 15. března u ostatních prodejců.
V tomto vydání najdete také odkaz na stažení dárkového balíčku v hodně více než 300 korun, který je určen úplně pro všechny čtenáře bez rozlišení toho, v jakém pracujete programu!!!
hlavní téma
3D LUT revoluce v postprodukci
Třírozměrný barevný prostor možná zcela změní váš pohled na postprodukci a objevíte netušené možnosti v přirozené fotografii i ve výrazném Color Gradingu. A co je úžasné? Pracovat můžete téměř s libovolným programem, od Zoneru po Affinity a Photoshop. S 3D LUT zjistíte, že Photoshop je jen hračka pro děti a že zachází s barvami dost macešsky. V článku uvidíte srovnání toho, jak se zachová Photoshop a jeho 2D barevný prostor při zesvětlování velmi tmavé barvy oproti tomu, jak tentýž úkol splní třeba Affinity s 3D LUT vrstvou, zatím zběžně vás seznámíme s programem 3D LUT Creator, který je označován v odborných médiích za nejlepší barevný editor všech dob. 3D LUT postprodukce je mostem mezi fotografií a videem, protože můžete video mít ve stejné úpravě, jako fotografie a to se stejnou LUT tabulkou. Zoner, Lightroom, Photoshop, Affinity, Luminar, Premiere, After Effect… A další a další programy – všechny mohou pracovat s třírozměrným barevným prostorem, o kterém se dočtete v tomto rozsáhlém (22 stran) speciálním článku, který vznikl ve spulupráci se společností Technicolor, jež systém 3D LUT uvedla v život a stará se o obrazovou postprodukci těch nejslavnějších filmů. A to jsme teprve na začátku, další články budou následovat!
Fabio Antenore
Švýcarský fotograf především nočních a soumrakových krajin ve skvělém interview Stephanie Spur, kde se dozvíte mnoho užitečných rad pro vaše fotografie. O fotografování a skládání noční oblohy, o spojování fotografií exponovaných v různou denní dobu do jednoho fotografického obrazu. Fabio do svých fotografií nic nepřidává, vše co divák vidí, na tom místě bylo. Jak ovšem Fabio dodává, ne vždy ve stejnou dobu…
rubriky
když fotografie dýchne
Úvodem trocha zamyšlení nad tím, proč na nás některé fotografie doslova dýchnou svým kouzlem, které se ale nedá definovat.
V zimě často napadne i sníh…
Na poslední chvíli přispěchal František Dostál s fotofejetonem z doby téměř ledové…
František Drtikol
Legenda české fotografie v krátkém ohlédnutí rubriky Fotoosobnost.
Ján Šmok
Unikátní fotografie dosud jinde nepublikované doprovodí vyprávění o ikoně československé fotografie, Jánu Šmokovi.
Stephanie´s culm – Farewell
Fotografie je v našich životech důležitější, než se mnohým může zdát…
Extrémní makrofotografie
Makrofotografie hmyzu s fascinující dokonalostí složené někdy i z více než 1000 dílčích snímků metodou Focus Stacking (Focus Merge), kterou najdete i v programu Affinity Photo.
fotoškola – fototipy
modifikace zábleskového světla
Srovnávací ukázky použití různých typů modifikátorů světla pro zábleskové generátory.
když je vše 87x menší
Jak fotografovat například železniční modely, aby jejich montáž do reálné scény vypadala věrohodně? Vše musí být 87x menší, kromě ohniska objektivu! Výsledné fotografie vás překvapí a možná si na první pohled ani nevšimnete, že třeba na skutečném nádraží nestojí skutečný vagón, ale model třídy H0 v měřítku 1:87.
fototechnika
nejčernější černá v kostce
Malá, šikovná krabička, která vám pomůže optimalizovat rozložení jasů na fotografiích.
mikrofon pro D-SLR
Jak natičit rozhovor s profesionální úrovní zvuku?
proč dva monitory?
Dva monitory šetří při úpravách fotografií mnoho času. Rozeberte si program na součástky a ty které potřebujete nejčastěji umístěte na druhý, malý a levný monitor.
hoya hd nano
Profesionální Polarizační filtry a UV filtry HD nano vydrží téměř vše.
přirozené fotografie
Někdo tvoří s výrazným Color Gradingem (viz úvodní článek v ČSF č.44), někdo naopak raději tvoří přirozené fotografie. To ale není vůbec jednoduché a zde pro vás máme malý, ale důležitý předkrm k tématu, kterým se příště budeme zabývat podrobně.
do noci s K-1 ii
Full Frame zrcadlovka Pentax K-1 Mark II je vybavena do noci vlastním osvětlením důležitých míst na těle, a disponuje také vestavěným modulem AstroTracer pro fotografování noční oblohy.
Spyder checker sck100
Skvělá pomůcka pro optimalizaci barev, která ovšem neslouží přímo ke kalibraci fotoaparátu, což mnoho zájemců zjistí až po zakoupení. Také v tomto případě přinášíme základní informace, vše uvedeme na pravou míru v příštím vydání.
dva nové objektivy tamron
Dvě hvězdy pro Pentax
Sigma „Bokeh Master“ 105 mm f/1,4
Tokina opera 50 mm f/1,4
konečně reflektory sunshine!
Photon Europe zařadil do nabídky odrazných reflektorů také zlato-stříbrný „zebra“ povrch pro ideální barvu světla pro přisvětlování portrétů, aktů i módní a rodinné fotografie.
alpa-novoflex T/S
Makroměch a Tilt/Shift měch pro většinu typů fotoaparátů od APS-C po střední formát.
kalibrace D-SLR
X-Rite Color Chcker Passport – to je přímá cesta ke skutečné kalibraci vašeho fotoaparátu pro všechny programy, které umí načíst ICC profil (Lightroom, ACR a další…) Výsledné fotografie jsou tak přirozené, až to zabolí… Také v tomto případě se jedná o první seznámení, podrobný článek k tématu kalibrace fotoaparátů najdete v ČSF č.46.
tiffen Steadycam Air
Mýlíte se, pokud si myslíte, že v oblasti stativů již není co vynalézat…
Objektivy
Petr Souček pokračue s představováním objektivů v této velmi oblíbené rubrice, kde vás seznamuje se zajímavými objektivy, které jsou dostupné všem, ale i těch, která pro většinu z nás patří do oblasti pohádek a snů.